Startup: Slack

In een nieuwe serie besteedt IP aandacht aan startups die zich op het informatiedomein richten. In de eerste aflevering: Slack, een van de succesvollere startups van 2014. 

Door: Eric Kokke 

Ruim een jaar geleden lanceerde Slack een gelijknamige app die alle communicatiekanalen binnen een organisatie of team samenbrengt. Inmiddels heeft de startup ruim een half miljoen actieve gebruikers aan zich verbonden, en dat aantal neemt wekelijks met tienduizenden toe. De hoeveelheid betalende gebruikers ligt op ruim 135.000, wat volgens Slack een jaarlijkse omzet van 12 miljoen dollar oplevert.

Wat is het?

Slack presenteert zijn app op de volgende wijze: ‘Imagine all your team communication in one place, instantly searchable, available wherever you go. That’s Slack.’ Vrij vertaald zorgt Slack er dus voor dat je altijd toegang hebt tot de informatie die is voortgekomen uit de interne communicatie.

Een mooie belofte, maar hoe maken ze deze waar? Slack doet dat door een groot aantal andere apps waarmee medewerkers communiceren en/of informatie delen, aan elkaar te koppelen. Hiermee creëert Slack één toegangspunt voor alle (communicatie)programma’s, zoals Twitter, Dropbox en Google Drive. Slack is beschikbaar in iOs en Android, dus ook op mobile devices en daarmee plaatsonafhankelijk te gebruiken.

Opvallend is ook het specifieke statement dat Slack is opgebouwd rond de zoekfunctionaliteit. Dit betekent dat elke discussie, elke beslissing en elk document wordt gearchiveerd, geïndexeerd en toegankelijk is via één zoekveld.

Slack onderscheidt zich van andere communicatie- en ‘sharing’ tools (zoals Lync, SharePoint, Yammer en eigen intranetomgevingen) doordat de gebruiker gebruik kan blijven maken van zijn eigen voorkeurstools. Hiermee neemt Slack een drempel weg, die juist bij het verplicht opleggen van tools ontstaat.

Waarom Slack?

Slack is opgezet door Stewart Butterfield, mede-oprichter van Flickr. Eigenlijk zocht hij een oplossing voor het interne communicatieprobleem bij zijn eigen organisatie. Ze waren niet langer tevreden met e-mail als kanaal voor de internetcommunicatie. En daarmee werkten ze onbewust aan de oplossing van een probleem waar veel organisaties mee zitten. In een interview met Business Insider geeft Butterfield aan dat hij ervan overtuigd is dat de voordelen van gecentraliseerde communicatie zo groot zijn dat binnen tien jaar elke organisatie hiermee werkt.

De enorme groei die Slack doormaakt wijst erop dat de app voorziet in een behoefte. Met de hulp van enthousiaste Twitteraars onder de gebruikers is Slack erin geslaagd een mooie lijst van bedrijven aan zich te binden. Denk bijvoorbeeld aan Adobe, Dow Jones, eBay, Twitter, HBO, Facebook en Lonely Planet.

De cijfers

Na een jaar officieel gebruik zegt Slack dat 60.000 teams van variërende formaten zijn dienst gebruiken. Dat is een verviervoudiging van de 13.000 teams die Slack zes maanden na de lancering inzetten. Onder actieve gebruikers zegt Slack enkel teams te tellen die de app dagelijks toepassen.

Volgens Slack versturen zijn gebruikers maandelijks 300 miljoen berichten naar elkaar en zijn ze gezamenlijk ruim 100 miljoen uur met de dienst bezig. In oktober 2014 maakte het bedrijf bekend dat het na een investeringsronde een waardering van 1,12 miljard dollar heeft gekregen. Investeerders zijn onder andere Google, Andrees en Horowitz (die ook investeren in bijvoorbeeld Twitter) en Kleiner Perkins (die ook investeert in onder andere Amazon en Google).

Slack richt zich uitsluitend op de zakelijke markt, waarbij vooral kleinere organisaties of teams van grotere bedrijven de doelgroep vormen.

Verdienmodel

In de basisvorm is het gebruik van Slack gratis. Het gratis gebruik geeft iedereen de mogelijkheid om de applicatie goed te leren kennen. Daarnaast zijn er twee (later dit jaar drie) betaalde abonnementsopties, die zorgen voor de inkomsten. Uit interviews met Slack blijkt dat zij maandelijks de omzetprognose voor het lopende jaar met 1 miljoen dollar omhoog moeten bijstellen.

Het bedrijf steekt de winst nu nog direct in het doorontwikkelen van het platform, opdat het op termijn ook geschikt is voor organisaties tot 50.000 medewerkers.

Belofte

Juist omdat de zoek- en archiveringsfunctionaliteiten de basis vormen van Slack zou deze applicatie de informatieprofessional moeten aanspreken. Zou Slack zijn belofte om communicatie efficiënter en effectiever te maken ook echt waar gaan maken?


Slack in het kort

135.000 

Dagelijkse gebruikers van Slack.

60.000

Teams die Slack inzetten voor hun onderlinge communicatie.

300.000.000

Verstuurde berichten per maand.

€ 894.000.000

Beurswaarde in februari 2015.

12/02/2014

Slack is officieel pas ruim 1 jaar live!

Voordelen

  • Alle (team)communicatie en informatie op 1 plek
  • Goede zoek- en archieffunctionaliteiten
  • Medewerkers kunnen hun eigen voorkeurscommunicatiekanaal gebruiken

Nadelen

  • Niet beschikbaar voor Windows
  • Succes afhankelijk van discipline (gebruik van tags) van de gebruikers
  • Sterke mate van afhankelijkheid van externe partijen

 

Eric Kokke is marketingmanager van GO opleidingen.

Deze bijdrage komt uit IP nr. 2 / 2015. Het gehele nummer kun je hier lezen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *