Q&A met Christian van der Ven

Tijdens het Jaarcongres van KNVI | NVBA | SOD op 18 november jl. heeft het Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC) de allereerste IVI Award gekregen voor zijn website Het geheugen van Brabant. De prijs heeft als doel innovatie in de informatiebranche te stimuleren. Christian van der Ven, coördinator dienstverlening bij BHIC, vertelt.

De vernieuwde website ‘Het geheugen van Brabant’ is in juni gelanceerd en valt nog geen half jaar later al in de prijzen.

Klopt, die prijs lijkt snel gescoord! Maar in werkelijkheid zijn er natuurlijk al meerdere jaren van hard werken aan voorafgegaan. Niet alleen aan de site, maar vooral aan community building.’

Wat is jouw betrokkenheid bij de site?

‘Van de eerste gedachte tot de laatste pixel ben ik betrokken geweest bij de ontwikkeling daarvan. Specifiek houd ik me bezig met de digitale dienstverlening die langs allerlei kanalen loopt, dus ook via de website, oud en nieuw en alle versies daar tussen in.’

De jury was zeer te spreken over de interactieve, digitale (samen)werking tussen bezoeker/onderzoeker en archivaris. Is die (samen)werking een nieuw aspect van de site?

‘Nee hoor, die was er al langer, maar de nieuwe site ondersteunt deze groeiende samenwerking op veel meer fronten. En bovendien zijn zowel de samenwerking als de resultaten daarvan nu voor iedereen een stuk zichtbaarder. Dat werkt stimulerend en versterkend.’

Wat zijn andere, in het oog springende veranderingen van de site?

‘Een greep uit de reacties van gebruikers: sterk verbeterde werking op mobiele apparaten, meer ingangen op alle lokale verhalen, veel betere (grotere!) weergave van historische foto’s, overzichtelijker presentatie van archiefbronnen en makkelijk zelf dingen kunnen regelen via je “Mijn BHIC”-profiel.’

Jullie site is een inspiratiebron voor de landelijke infrastructuur, aldus het juryrapport. Wat zou je andere archieven willen meegeven?

‘Stel je gebruiker centraal. Nee, stel je gebruiker centraal. Nee echt, stel je gebruiker echt centraal! De gebruiker komt naar je site om iets te doen, niet voor jou of je toeters en bellen. Voordat ook wij dit advies maximaal hebben opgevolgd is trouwens nog een goede weg te gaan.’

Kun je nog iets over het team vertellen? Met hoeveel mensen werken jullie aan de website?

‘Vrijwel iedereen van het BHIC is op een of andere manier betrokken bij de site en de dienstverlening eromheen. Sommige collega’s beheren bijvoorbeeld de databases, anderen reageren op de forums of houden contact met verhalenschrijvers. We werken ook meer aan de community dan aan de website. Meer aandacht voor mensen dan voor knoppen.’

De prijs bestaat uit 12.500 euro aan innovatiesupport. Hoe gaan jullie deze prijs inzetten?

‘Aan de IVI Award hebben zich een aantal innovatieve partners verbonden. Wij zijn erg benieuwd naar hun ideeën over hoe we als BHIC nog effectiever kunnen worden in onze manier van (samen)werken. Slim advies over hoe we onze community verder kunnen laten groeien en bloeien, dat is altijd welkom.’

Deze bijdrage komt uit IP nr. 9 / 2014. Het gehele nummer kun je hier lezen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *