Drie trendrapporten onder de loep: trends in informatiemanagement

De trends in informatiemanagement kent u wel: de hoeveelheid en snelheid waarmee informatie circuleert neemt gigantisch toe. Internet en sociale netwerken zijn niet meer weg te denken, zowel privé als zakelijk. Daarvoor hoeft u dus geen trendrapporten te lezen. Interessant is wel hoe verschillende sectoren in het informatiemanagement met deze trends omgaan. Welke consequenties brengt dit met zich mee? Welke antwoorden zoeken ze? Drie trendrapporten gaan in op deze vragen vanuit verschillende invalshoeken: het New Media Consortium kiest het perspectief van de universiteitsbibliotheek, LexisNexis benadert deze vragen vanuit de informatieprofessional en CIONET vanuit de informatiearchitectuur.

Door: Matthijs van Otegem

New Media Consortium: zes uitdagingen

Het New Media Consortium (NMC) is een internationaal netwerk van experts op het gebied van technologie in het onderwijs. Hun rapport richt zich specifiek op universiteitsbibliotheken. De ontwikkelingen in ons vak leggen de bijl aan de wortels van de klassieke universiteitsbibliotheek: een centraal gebouw waar iedereen naartoe gaat om informatie te halen. Sinds de introductie van internet hangen gebouw en informatie niet meer logisch samen. De studieplekken zijn overal een weergaloos succes, maar heb je daar een universiteitsbibliotheek voor nodig?

NMC onderscheidt achttien topics: zes trends, zes uitdagingen en zes technologische ontwikkelingen. Interessant is dat ze de uitdagingen onderverdelen in ‘oplosbaar’, ‘moeilijk’ en ‘wicked’. De bibliotheek dicht positioneren op onderwijs en onderzoek, de embedded library, is te doen. Net als het aanleren van nieuwe vaardigheden. Al zou ik die zelf toch bij ‘moeilijk’ indelen! Echt moeilijk vindt NMC het verzamelen en archiveren van de eigen digitale onderzoeksoutput, en het zoeken naar alternatieven voor de catalogus. Dat lijkt me nou wel weer te doen. Wicked zijn ongrijpbare zaken als de noodzaak tot radicale verandering en voortdurende integratie en interoperabiliteit. Deze indeling is arbitrair, net als de indeling van de ontwikkelingen in de tijd. Dat geeft helemaal niet. Het rapport schetst de belangrijkste ontwikkelingen en per land zullen er grote verschillen zijn. Daarbij valt me telkens op dat de Nederlandse universiteitsbibliotheken het nog zo gek niet doen.

Het meest waardevolle aan het rapport is de uitgebreide lijst van voorbeelden en verwijzingen voor verder leeswerk. Wat mij betreft had het rapport best nog een stapje verder mogen gaan in de analyse, maar juist de actuele cases en literatuur maken het zeer de moeite waard. Dit rapport moet je niet gelezen maar gescand hebben.

LexisNexis: IP’ers hebben ’t zwaar

LexisNexis heeft in zijn white paper een andere benadering gekozen. In plaats van een literatuurstudie is een grootscheepse enquête gehouden onder informatieprofessionals, aangevuld met diepte-interviews. Volgens dit rapport hebben wij IP’ers het zwaar. Er komt steeds maar werk bij en er gaat nergens wat af. We voelen ons gehaast, moeten te veel informatie verwerken in te korte tijd en voelen druk door te veel eisen. Op een vraag naar welke competenties de komende tien jaar belangrijker worden voor ons werk, antwoordden de informatieprofessionals dat alle competenties uit de lijst belangrijker worden!

Dit is geen white paper meer, maar een zwartboek. We zijn in nood. Gaat LexisNexis ons helpen? Niet zozeer met de aanbevelingen: ‘verbeter de snelheid en effectiviteit van het valideren van informatie uit verschillende bronnen’. En: ‘focus op key insights die de doelen van de organisatie ondersteunen’… Alsof we ook nog nutteloos werk willen doen terwijl we het zo druk hebben. Je ‘goed positioneren bij het management’ is altijd goed. Wie gaat nou eerlijk opbiechten aan zijn baas dat het werk hem over de schoenen loopt?

Waar LexisNexis ons echt mee kan gaan helpen, is slimme tools bieden om deze aanbevelingen na te leven. Met de overvloed aan content heeft een content provider zelf het ook niet gemakkelijk: wie koopt straks nog de krantenbank als anderen gratis kunnen aggregeren? Van LexisNexis zelf vraagt dit ook een flinke veranderslag. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje.

CIONET: business intelligence heeft prioriteit

De hoop is dus gevestigd op onze IT-collega’s. Het trendrapport van CIONET is een must read. CIONET is een community van IT-managers in Europa. Ook gebaseerd op enquêtes, met een sterke Nederlandse bias, bespreekt het rapport de Europese ontwikkelingen in IT en IT-management. Er zijn vier rubrieken: ‘management concerns’, technologische investeringen, organisatorische kwesties en IT-cijfers.

Verheugend is dat de grootste zorg van het management de aansluiting van IT op de business is. De IT-afdeling die wel weet wat goed voor u is, is straks verleden tijd. Ze willen ons echt helpen met slimme technische oplossingen. Sterker nog, dit is het eerste wat de Chief Information Officer noemt als je hem vraagt waar hij ’s nachts van wakker ligt. Zorg nummer 2: business agility. Het moet dus snel en wendbaar. Dat klinkt als muziek in de oren. Tel daar nog eens bij dat in not-for-profit organisaties het IT-budget is gestegen van 4,3 procent (2012) naar 9,5 procent (2013) van de omzet en de seinen staan op groen. Er is klantfocus, er is urgentie en er is budget. Ook bij de technologische ontwikkeling staat ons werk bovenaan: hoogste prioriteit heeft business intelligence. Bedrijven zijn zich bewust van de waarde die het toevoegt om grote hoeveelheden informatie te kunnen analyseren en snel de besluitvormers te informeren. Nog voor cloud computing, apps, business process management systems en andere nerdy stuff.

Eind goed al goed? Ik weet het nog niet zo zeker. Ik vraag me af of men bij business intelligence denkt aan de oververmoeide informatieprofessional uit het LexisNexisrapport. We hebben nog wel wat bij te leren. Maar dat is oplosbaar, zegt NMC.


Verder lezen

  • Johnson, L., Adams Becker S., Estrada V., and Freeman, A., NMC Horizon Report: 2014 Library Edition. Austin: New Media Consortium (2014), p. 52. tinyurl.com/qzpssyc
  • LexisNexis, The Past, Present and Future of Information Management (White Paper) (2014), p. 82. tinyurl.com/mwa79py
  • B. Derksen en J. Luftman, European key IT and Management Issues & Trends for 2014. CIONET, 2014. P. 36. tinyurl.com/ l54b3uw

Matthijs van Otegem is redacteur van IP.

Deze bijdrage komt uit IP nr. 7 / 2014. Het gehele nummer kun je hier lezen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *