Professional in het nieuws: Frank Janssen

In 2004 begon Frank Janssen als een van de eersten in Nederland een businessblog. Inmiddels is Frankwatching uitgegroeid tot een crossmediaal platform met een grote community. Janssen viert in 2014 het tienjarig bestaan van zijn bedrijf.

Wat is Frankwatching?

Op Frankwatching schrijven we over tips en tricks voor mensen die werken in de wereld van online marketing en communicatie. Daarnaast geven we trainingen, organiseren webinars en geven we boeken uit.

Hoe ben je begonnen?

Ik werkte als manager internet en intranet bij wat nu PostNL is. Hier experimenteerden we met wiki’s en weblogs op het intranet; zelf verzorgde ik wekelijks een blogartikel. Omdat er binnen het bedrijf voor mijn bijdragen niet veel belangstelling was, besloot ik mijn stukken op internet te plaatsen. Zo kon ik collega’s en kennissen wijzen op interessante bijdragen en trends in de online wereld. Een blog was daarvoor de ideale vorm. Dit werd opgepikt door andere blogs en vakbladen als Emerce en Adformatie. Ik werd al snel gevraagd om presentaties over de door mij gesignaleerde ontwikkelingen te geven. Vervolgens heb ik het bloggen en presentaties geven drie jaar lang gecombineerd met mijn managersfunctie. Ondertussen werd de community rondom Frankwatching steeds groter. Toen heb ik de keuze gemaakt om voor mezelf te beginnen. Vanachter de keukentafel, en dat is nog steeds mijn werkplek. Bij Frankwatching werken nu zo’n achttien mensen.

Wat is de succesfactor?

De kwaliteit van de artikelen. Vanaf het eerste moment dat ook anderen op Frankwatching gingen publiceren, heb ik eindredactie op die stukken gedaan. Er zijn nu drie redacteuren die de auteurs selecteren en begeleiden. Inmiddels schrijven zo’n 350 vakgenoten voor ons.

Wat is er in die tien jaar in het bloglandschap veranderd?

Toen bloggers van het eerste uur zoals Marco Derksen (Marketingfacts) begonnen, waren het allemaal eenmansblogs. We vormden samen een hecht groepje. Nu zijn die blogs uitgegroeid tot community’s waar op allerlei manieren kennis wordt gedeeld. En het zijn eilandjes op zich geworden.

Hoe belangrijk is die community?

Het zijn de communityleden die Frankwatching hebben gemaakt tot wat het nu is. Als je me vraagt naar de toekomst, dan kan ik alleen zeggen dat die bepaald wordt door de mensen die ik via de community van Frankwatching heb ontmoet en nog zal ontmoeten. Zij zijn in zekere zin leidend

Je beide zoons werken ook in het bedrijf

Mijn jongste zoon is kort na mij gaan bloggen over Habbo Hotel. Door de feedback van de lezers op zijn stukken heeft hij als toentertijd tienjarige leren schrijven. Zo heeft hij ook ontdekt dat webdesign zijn ding is; als ontwerper verzorgt hij nu het design van Frankwatching. Mijn andere zoon studeert psychologie, maar is ook handig met techniek. Hij ontwikkelt managementrapportages over de site

Wat wilde je vroeger worden?

Ik wilde bij de radio werken en nieuwslezer of dj worden – beroepen waar ik helemaal niet voor in de wieg was gelegd. Ik koos echter voor de heao (hoger economisch en administratief onderwijs). Maar als ik terugkijk, was ik altijd al bezig met het maken van nieuwsbrieven en het geven van presentaties. Ik wil graag kennis delen.

Wat is je favoriete site?

Omdat het Frankwatching niet mag zijn: The Next Web. Een Nederlands initiatief met een prachtig internationaal bereik.

Heeft het papieren boek nog toekomst?

Ik ben bang van niet. Als ik naar mezelf kijk: ik ‘snack’ alleen nog maar online informatie via Twitter, blogs, nieuwsbrieven en e-mail. Bovendien mis ik een dimensie bij het lezen op papier: ik wil graag meteen weten wat andere lezers ervan vinden

De beste app die je kent?

De beste app die je kent? WhatsApp. Dat is voor mij de lifeline met mijn team, zeker omdat mijn bedrijf geen kantoor heeft

Vertel iets verrassends over jezelf.

Ik ben een verzamelaar van muziek. Ik heb zo’n 20.000 nummers op mijn computer staan; alles keurig geclassificeerd. Daardoor ben ik nog steeds niet overgestapt op Spotify.


Naam en leeftijd

Frank Janssen (1960)

Opleiding

Heao in Eindhoven

Functie

Oprichter en uitgever van Frankwatching


Deze bijdrage komt uit IP nr. 2 / 2014. Het gehele nummer kun je hier lezen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *