#IPLINGO: Tumblarians

Door: Edwin Mijnsbergen

De groei van (micro-)blogplatform Tumblr, vanaf de oprichting in 2007 tot aan de overname door Yahoo!, in mei 2013, was een indrukwekkende. In mei 2011 telde het platform iets minder dan 20 miljoen blogs met ongeveer 6 miljard afzonderlijke bijdragen. Nu ronkt de pagina met persinformatie van Tumblr dat er meer dan 130 miljoen blogs zijn, die meer dan 57 miljard bijdragen bevatten. Het zou je bijna doen begrijpen waarom Yahoo! er maar liefst 1,1 miljard dollar voor betaalde.

In Nederland merk je relatief weinig van de populariteit van Tumblr, ook al werden er in mei van dit jaar meer dan een miljoen unieke bezoekers vanuit ons land geteld. Je hoort mensen er maar zelden over praten. Als je op de site de rubriek ‘boeken’ verkent, krijg je alleen Engelstalige blogs voorgeschoteld. Dat zegt doorgaans genoeg. Hoe anders is dat in de Verenigde Staten. Daar is Tumblr écht populair, ook onder bibliothecarissen. Library Journal (dat zelf ook op het platform is te vinden) wijdde er in juni een groot artikel aan: ‘The Library Is Open: A Look at Librarians and Tumblr’. Van dat artikel leren we dat er inmiddels zelfs een woord is voor de honderden bibliothecarissen die de site gebruiken: Tumblarians. Die Tumblarians ervaren dat gebruik als een groot succes, en prijzen het gebruiksgemak, de snelheid en het gemeenschapsgevoel, waarvan ze zeggen dat het groter is dan op traditionele weblogs en Twitter.

Van Nederlandse Tumblarissen echter geen spoor, op Tumblr. We laten deze trend graag aan ons voorbijgaan, zo lijkt het. Maar missen we daarmee iets, of kan het ook zo zijn dat wij al genoeg voldoening halen uit Twitter, Facebook en, vooruit, Pinterest? Het zou me niets verbazen. Zo groot is dat verschil tussen retweeten, repinnen en rebloggen nu ook weer niet.

Edwin Mijnsbergen is freelance informatiespecialist.

Deze bijdrage komt uit IP nr. 6/ 2013. Het gehele nummer kun je hier lezen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *