#IPLINGO: To GIF

Door: Jurn Glazenburg

Wat hebben stereofoto’s, presidentiële verkiezingen, een Koreaanse popartiest, de websharingsite Tumblr en de Olympische Spelen met elkaar gemeen? Ze speelden allemaal een rol in de populariteit van ‘to GIF’, ofwel: een gifje (bewegend beeld) maken van een serie plaatjes of een kort videoclipje. Het woord werd onlangs door Oxford Dictionaries uitgeroepen tot ‘USA-word of the year 2012’. Het geeft de tijdsgeest van 2012 perfect weer, aldus de jury.

Wat betekent ‘to GIF’? Denk terug aan de beginjaren van internet. .gif (graphic interface format) is het bestandsformaat van animaties die op webpagina’s stonden in de tijd van de krappe bandbreedte. Achter elkaar gezet vormden deze plaatjes animatiefilmpjes, die de statische pagina’s van toen verlevendigden met hun schokkerige bewegingen. Die animated GIFjes zijn vaak grappig en hebben grafisch gezien een hoog retrogehalte.

Ook in 2012 blijkt GIFing uitermate geschikt om beeldfragmenten achter elkaar in een loop te zetten, zowel voor wetenschappelijk onderzoek als journalistieke verslaggeving. 25 jaar na hun ontstaansgeschiedenis kunnen die gifjes via YouTube en tv-zenders weer op een ongekende populariteit rekenen.

Katherine Martin, jurylid van het Amerikaanse woord van het jaar, lichtte de wereldwijde verspreiding van GIFing toe met verschillende voorbeelden. Als eerste noemde zij de populariteit van Tumblr, een site waar je GIFjes met elkaar deelt. Verder werd begin dit jaar door de New York Public Library (NYPL) de stereogranimator gelanceerd, een tool waarmee webgebruikers stereografische foto’s in GIF kunnen omzetten. Met die tool kan iedereen van stereofoto’s, ook die uit de collectie van de NYPL, een GIFje maken en die vervolgens met elkaar delen. Een paar maanden daarna werd de Koreaanse videoclip Gangnam Style een enorme hit op YouTube en werden er honderden gifjes uit die clip gedeeld. Ook tijdens de Olympische Spelen en de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten ging iedereen aan de GIF.

‘To GIF’ is dus een fenomeen dat duidelijk maakt dat hypes grensoverschrijdend zijn, en dat de wereldcultuur waar we het over hebben allang een realiteit is.

bron: tinyurl.com/dyepccw

Jurn Glazenburg is informatiespecialist bij Centre Ceramique Maastricht.

Deze bijdrage komt uit IP nr. 12 / 2012. Het gehele nummer kun je hier lezen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *