Q&A met Henk van Ess

De app van YouTube is niet meer standaard beschikbaar in het nieuwe besturingssysteem iOS6 van iPhone en iPad (‘licentie is verlopen’). Datzelfde geldt straks voor Google Maps, aangezien Apple met een eigen kaartennetwerk komt. En daar blijft het mogelijk niet bij. Henk van Ess denkt dat het Amerikaanse elektronicabedrijf straks de zoekmarkt compleet openbreekt. Reden om een paar prangende vragen aan deze internetexpert voor te leggen.

Waarom nu?

Eerder had Apple veel minder informatie over consumentenzoekgedrag: ze hadden geen iPhone, geen iPad en geen appstore. Apple kan de concurrentie pas aangaan als ze voldoende weten van het zoekgedrag van mensen. Mobiel deden ze de geodata cadeau aan Google. Dat is nu voorbij. Ook op andere manieren probeert Apple meer te weten te komen van wat zoekers wanneer willen, via Siri en via de appmarkten. Dat soort data is van onschatbaar belang voor het bouwen van een zoekmachine. Daarmee heeft Apple als onderneming een interessant omslagpunt bereikt: als heel veel mensen onze spullen gebruiken, waarom zouden we dan het zoeken niet zelf in handen nemen? Dat moment is pas nu aangebroken. Het is waarschijnlijk dat Apple binnen vijf jaar de zoekmarkt gaat openbreken omdat ze nu voldoende apparaten hebben verspreid en voldoende van consumenten weten.

Kan Apple het zich veroorloven de concurrentie met Google aan te gaan en die concurrentie dan vervolgens te verliezen?

Er waren volgens kenners al genoeg innovatieve telefoons en toch ging Apple een eigen smartphone maken. Bij Apple moet je altijd oppassen als ze zeggen dat ze ergens geen interesse in hebben: dat werd gezegd van telefoons, televisie en zoeken. Het succes van de iPhone kennen we, de tv komt er aan en zoeken begint nu pas.

Hoe kan Apple zich het beste op de zoekmarkt begeven, via een webzoekmachine of via een app?

Geen van beide. Geïntegreerd met hun devices, als onderdeel van de ‘hardware’.

Op welk gebied kunnen we de grootste zoekinnovaties verwachten?

Dat zijn er twee: spraaktechnologie en geodata.

Deze bijdrage komt uit IP nr. 9 / 2012. Het gehele nummer kun je hier lezen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *