De jonge onderzoeker: luisteren naar je gebruikers

De nieuwe website van de Openbare Bibliotheek Deventer bleek minder geschikt te zijn voor bezitters van een smartphone. Gebruikersonderzoek door studenten van de IDM Deventer leidde naar een andere oplossing dan de bibliotheek eerst voor ogen had.

Door: Anoek van Kol 

Hoe kunnen applicaties ervoor zorgen dat functies van onze website toegankelijker worden voor gebruikers met een smartphone? Deze vraag stelde de Openbare Bibliotheek Deventer aan mij en medestudenten van de opleiding Informatiedienstverlening en -management. De opdrachtgever wilde graag dat wij een zo gebruiksvriendelijk mogelijke applicatie zouden ontwikkelen voor het zoeken in de catalogus en het verlengen van geleende materialen. Dit project vond plaats in het tweede jaar van onze opleiding.

Aan de slag

De openbare bibliotheek van Deventer heeft al enige tijd een nieuwe website in de landelijke huisstijl. Deze website blijkt minder geschikt voor mobiele toestellen, hij laadt langzaam en wordt niet optimaal weergegeven. De bibliotheek wilde daarom dat de twee belangrijkste functies van de site – het zoeken in de catalogus en het verlengen van geleende materialen – ook toegankelijk zouden worden vanuit één of twee applicaties. De applicaties zouden het voor de klanten gemakkelijker moeten maken om te zoeken en verlengen vanaf hun smartphone.

In teams gingen we aan de slag met het project. Naast literatuuronderzoek naar applicaties van andere bibliotheken werd er ook gebruikersonderzoek uitgevoerd, waarbij we potentiële gebruikers interviewden. Ook mijn team, bestaande uit Erik Jansen, Richard Hoekstra, Miranda Bijsterbosch en ondergetekende, ging op pad.

Gebruikersonderzoek

Ten behoeve van ons gebruikersonderzoek hadden we alvast de applicaties schetsmatig uitgewerkt. Enkele willekeurige bezoekers en medewerkers van de bibliotheek waren bereid om één of twee keer individueel met ons om de tafel te zitten en naar de schetsen te kijken. We vroegen hen wat ze ervan vonden, wat ze graag anders zouden willen zien en of er nog iets aan ontbrak.

De meesten vonden de applicaties wel leuk, maar over de vraag of ze ze ook zelf zouden gaan gebruiken, moesten ze lang nadenken. Veel mensen gaven aan dat ze niet uit zichzelf naar een applicatie van de bibliotheek zouden zoeken. Ze zouden eerst de website van de bibliotheek bezoeken, en daar met hun smartphone moeilijk op kunnen komen.

Men moet dus op de applicaties gewezen worden. De bibliotheek zou op de eigen website kunnen adverteren voor de applicaties, maar dat zou niet veel opleveren. Smartphonegebruikers zouden de advertenties niet zo snel zien, omdat de site niet optimaal laadt.

Mobiele website

Als we echt goed naar de gebruikers wilden luisteren, moesten we een mobiele website ontwikkelen in plaats van een applicatie. Met deze conclusie gingen we naar onze opdrachtgever. De opdrachtgever was zeer verrast door de uitkomst, maar gaf groen licht om door te gaan en deze gebruikerswens verder te onderzoeken.

Uit het vervolgonderzoek kwam naar voren dat de gebruikers inderdaad graag een versie van de huidige website willen die ze op hun smartphone gemakkelijk kunnen raadplegen. We gingen aan de slag met het ontwerpen van een mobiele website en hebben uiteindelijk een conceptueel model met prototype opgeleverd.

De mobiele website is een minder uitgebreide versie van de huidige website. Alleen de voor gebruikers belangrijkste functies worden erop weergegeven, waardoor de mobiele variant op een smartphone snel laadt. Wanneer een gebruiker de website van de bibliotheek vanaf zijn of haar smartphone wil openen, wordt eerst gevraagd of de desktop- of mobiele versie getoond moet worden. De keus is dan aan de gebruikers.

Binnenkort live

Alle projectteams hebben een presentatie gegeven waarin de producten gepresenteerd werden aan de docenten en de opdrachtgever. De opdrachtgever was zo enthousiast over het ontwerp van ons team, dat het binnenkort gerealiseerd gaat worden.

Volgens mij is dit project een voorbeeld van waar gebruikersonderzoek toe kan leiden. Namelijk een heel ander eindproduct dan dat we eerst voor ogen hadden, maar wel volledig naar de wensen van de gebruikers.


Verder lezen


 

Anoek van Kol is derdejaarstudent aan de IDM-opleiding Deventer.

Deze bijdrage komt uit IP nr. 5 / 2012. Het gehele nummer kun je hier lezen

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *