HomeRedactieblogHet half-volle of half-lege glas

Het half-volle of half-lege glas

Avatar

Eric Sieverts

Eric Sieverts is werkzaam op de Hogeschool van Amsterdam en bij de Universiteitsbibliotheek Utrecht. Hij is redacteur van InformatieProfessional.

Het artikel van Leen Liefsoens in het decembernummer van IP (Wat doen studenten nu echt in de bibliotheek, vanaf pag. 24) heeft veel reacties opgeroepen, zowel op Twitter als in enkele weblogs. Veel daarvan (inclusief mijn eigen primaire reactie) deden denken aan de bekende vraag over het glas: of het half vol of half leeg is. Hoe die vraag wordt beantwoord is meer afhankelijk van degene die antwoord geeft dan van de werkelijke volte van het glas. Zo ook in dit geval. Daarom wil ik de discussie graag ook nog even naar deze plek verleggen.

foto: Eric Sieverts


Een van de uitkomsten van het leuke onderzoek van Liefsoens (et al.) luidde dat van de studenten die aanwezig waren in de bibliotheek van hun universiteit of hogeschool een "flink" deel helemaal geen gebruik maakte van de daar aanwezige fysieke collectie.

Hoe flink was dat deel? 43% bij de UB's en bijna 32% bij de hogeschoolbibliotheken. In veel reacties werd dat heel negatief geïnterpreteerd: "als de collectie toch niet gebruikt wordt, hadden die studenten dus net zo goed ergens anders kunnen gaan zitten werken". Op Twitter merkte collega Jeroen Bosman echter terecht op dat dit betekent dat maar liefst 57% van de studenten in een UB WEL op een of andere manier gebruik maakt van de collectie. Het is maar net hoe je het brengt. Dat percentage verbaasde zowel Jeroen als mij nogal - in positieve zin dan. En dan waren nog alleen de mensen geënquêteerd die op een werkplek met of zonder computer zaten te studeren en niet degenen die op dat moment al bezig waren een boek te lenen of iets dergelijks. In de Utrechtse UB-Uithof rondlopend zie ik nooit zoveel mensen tussen de kasten rondscharrelen, zodat ik dat aantal zelf flink lager ingeschat zou hebben als mij daar vooraf naar gevraagd was.

En dat is niet de enige uitkomst waarvan de appreciatie heel verschillend kan zijn. Van de aanwezige studenten in UB's bleek "maar" 5,1% gebruik te maken van diensten van bibliotheekmedewerkers en in de hogeschoolbibliotheken 7,4%. Als ik probeer na te rekenen wat dat betekent - wederom even voor de Utrechtse UB-Uithof - blijkt dat dat helemaal niet impliceert dat die (dure?) medewerkers wel naar huis gestuurd kunnen worden. Op een gemiddelde doordeweekse dag komen er tussen de 2000 en 4000 bezoekers. Als 5% een medewerker raadpleegt, zijn dat gemiddeld dus 150 mensen. Niet zo gek dat er dus af en toe mensen staan te wachten om geholpen te worden. Bovendien geldt hier ook nog de tweet van @Msphelps:

"Als klanten mij niet nodig hebben om onze diensten optimaal te gebruiken heb ik m'n werk goed gedaan. @leenlief @BiblioFutureNL"

PS: Hierbij ben ik er wel van uitgegaan dat de percentages betrouwbaar zijn, en dat studenten geen sociaal wenselijke antwoorden gegeven hebben.


Reacties

  • Misschien mooie vervolgstap om dat gemiddelde van 150 mensen te toetsen?

    Bert Huizing @ 13-12-2011 13:52
  • Wat ik mij afvraag, is of dit gebruik zo veranderd is. Tijdens mijn studie kopieerde
    ik mijn literatuur aan het begin van een vak, en echt veel trok ik erna niet meer
    uit de kast. Ook navraag bij oudere collega's geven hetzelfde beeld. Het lezen van
    wat ik moest kennen kostte al genoeg tijd. Gezien dat ik al die kopieen had, was
    er geen enkele reden om fysiek in de bibliotheek te zitten. En toch deed ik het.

    Een gerelateerd punt is, is dat hier dus ook een plafond effect inzit. Ik ging niet
    meer literatuur opzoeken dan ik kon lezen. En het overgrote deel van mijn
    studeerproces zat dan ook in het lezen en niet in het zoeken (godzijdank).

    Nog laatste punt. Als de studenten er zitten om te studeren. Dan maken ze
    toch gebruik van de collectie? Waar komt hun lesmateriaal anders vandaan? Dat
    zal toch geen 100% collegedictaat zijn? Of telt in gebruik dan alleen de literatuur
    die wij gijzelen (m.a.w. niet uitleenbaar papier)?

    Janneke Staaks @ 13-12-2011 13:05
Login om te reageren op dit artikel. Klik hier
  Sildenafil 100mgHow Much Does Cialis CostOnline Generic Cialis 50 MgViagra SaleCanada Viagra