5791 x gelezen
IP #9: onderwijsspecial
IP #9: onderwijsspecial
16 december 2015

Volgens Brynjolfsson en McAfee, auteurs van Het Tweede Machinetijdperk, staan we aan de vooravond van een tijdperk waarin er sprake is van een ‘recombinante groei’. De eerste stappen op weg daarnaartoe zijn al gezet. Studenten van Tilburg University kunnen voortaan virtueel aan de slag in hun toekomstige werkomgeving. Kijk op pagina 6 hoe zo’n ‘Experience Room’ eruitziet.

Ook als informatieprofessionals zijn we in transitie. Bijvoorbeeld door een begin te maken met de invulling van onze rol als ‘OER librarian’ bij het open en online onderwijs. 
 
En hoe staat het met de transitie in het onderwijsdomein? Sinds 2015 zijn de IDM-opleidingen in naam verdwenen. Maar de bijbehorende competenties komen – gelukkig – nog wel in de diverse opleidingen terug. Bekijk daarvoor het uitgebreide opleidingenoverzicht in dit nummer. Ook komt aan bod hoe het archiefonderwijs in het bijzonder invulling geeft aan zíjn transitie. 
 
Terug naar Het Tweede Machinetijdperk. Betekent dit dat het vakblad IP ooit gevuld gaat worden door schrijvende robots? ‘Zeg nooit nooit.’
 
Bekijk een voorproefje van dit nummer op issuu.com (registreren vereist). Of download de pdf-versie 
 
 

 
IP #2 2017: cybersecurity

Ronald Prins, directeur van cyberbeveiligingsbedrijf Fox-IT, doet in IP #2 een aantal pittige uitspraken. ‘Ik hoop eigenlijk op een grote cyberramp. Dan weet ik zeker dat de ogen van de overheid geopend worden.’ Hij benadrukt dat we af moeten van het ongegronde standpunt dat alle cruciale instanties/bedrijven in Nederland zelf voor hun beveiliging moeten zorgdragen.